Svar: Mad og rytme
28. august 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint at I nu er begyndt med skemaden og det lyder super, hvis jeres datter kan spise ca ½ dl. af gangen. Det er bedre at hun tilbydes små mængder og stadig får sin flaske - mælk udgør stadig størstedelen af hendes indtag og det er vigtigt at hun får mælk og dermed også væske nok. Selvom hun kan drikke vand af en kop sammen med skemaden så skal hendes væskebehov stadig dækkes via flasken.
Nu hvor hun er 6 måneder gammel, så vil det være rigtig fint at give hende skemad 3 gange dagligt - grød max to gange og resten bør være grøntsagsmos. Hun må gerne begynde at få de lidt grovere grødtyper nu som f.eks. havregrød og øllebrød og du kan f.eks. give havregrød om morgenen og så skifte mellem øllebrød og grøntsagsmos til frokost, og så også give grøntsagsmos til aften.
Stille og roligt skal hun til også at begynde med kød eller fisk i sin grøntsagsmos og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Derfor er det praktisk med grøntsagsmos om aftenen, fordi hun så kan få mos, der tager udgangspunkt i de grøntsager som I spiser, ligesom kød og fisk naturligt også bliver en del af hendes aftensmad på sigt.
Det vil være rigtig fint at du også begynder med lidt mellemmåltider - formiddag og eftermiddag og det vil ofte være godt at give frugt her. Det kan være frugtmos eller bærmos. Det kan også være frugt, som hun kan sidde med i hånden og gumle på. I det hele taget er det en god idé at give hende mad i hænderne, som hun kan sidde og sutte på, suge saften ud af osv. Det fremmer hendes lyst til at spise og giver hende god mundmotorisk træning. Du kan f.eks. give hende appelsinbåd eller du kan give hende ristede rugbrødsbjælker eller agurk.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og kan måned for måned læse om, hvad næste skridt er og hvordan I kommer videre. Bagerst i bogen finder du et register, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om hvad hun må få :)
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og får mælk som en fast del af sit putteritual. Og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og evt. forsøge at få hende til at sove lidt videre, hvis ikke hun kan det, så står I op og tidspunktet for formiddagsluren (første lur) vil naturligt variere efter jeres stå op tidspunkt.
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Formiddag 9.30: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på og tilbydes lidt frugtmos og vand af kop
Frokost 11-11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur - som ofte er en kort lur. Da hun står tidligt op, så sover hun naturligt tidligt hele dagen igennem og det er helt okay at hun så har brug for 3 lure dagligt. Hvis hun står senere op, så vil hun måske kunne begynde at nøjes med kun 2 lure, men lige nu har hun brug for 3 lure og det er fint.
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes også her med lidt kød eller fisk og hun suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23-24: Flaske - det lyder som om at jeres datter har sit længste søvnstræk om aftenen og faktisk kan sove fra kl 19 til ca 02 - hvis hun kan det og I trives med denne rytme, så er det super og I skal ikke ændre noget.
Alt mellem et par skefulde til ½ dl. er acceptabelt, kan hun pludselig spise 1 dl eller mere, så må hun naturligvis også det, men det er helt okay, hvis hun lige nu spiser bare ½ dl. 3 gange dagligt og får lidt mad i hånden ved siden af - øvelse gør mester og i takt med at hun vænner sig til rutinerne, og bliver mere tryg ved det hele, så spiser hun naturligt lidt mere af gangen.
Med hensyn til at krybe, så må du gerne hjælpe hende. Når hun ligger på maven, så kan du presse skiftevis på højre og venstre fod, så hun på den måde hjælpes til at finde ud af, at hun kan støde fra med sine ben for at komme fremad. Det vil også være rigtig godt at du triller hende, tumler med hende, lader hende hoppe på dit skød (ikke hoppegynge!), vender og drejer hende - jo mere du kan tumle med hende, jo bedre vil det være for hendes motorik. En snurre - det kan være en bilibo eller en tummelumsk kan være en god idé. Men måske skal hun også bare have lidt mere tid - børn er jo forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo :)
At hun har kunne visse ting og er stoppet igen er helt normalt - det skyldes sandsynligvis at hun lige nu bruger sin energi på andre ting og koncenterer sig om det. Måske er hun lige nu ekstra optaget af at pludre, bruge sin stemme, øver lyde - både høje lyde, skingre lyde og dybe svælglyde, læbelyde osv. Og så træner hun det og bruger mere energi her, end på det grovmotoriske ....
Her tænker jeg at min bog "Helens bog om dit barns udvikling" vil hjælpe dig videre og give dig et billede af, hvad der sker med din datter, hvordan hun udvikler sig, oplever verden - ja hvad hun ville fortælle dig, hvis hun kunne ....
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske